WILLEKE ALBERTI LAAT BEWONERS GARSTKAMP AMSTERDAM STRALEN

14 apr 2018

Geslaagd opleverfeest na groot onderhoud door Ymere en ERA Contour

Groot feest op donderdag 5 april bij de Garstkamp in Amsterdam-Zuidoost: samen met de bewoners vierden ERA Contour en woningcorporatie Ymere dat de onderhoudswerkzaamheden aan de woongebouwen afgerond zijn. Niemand minder dan Willeke Alberti liet de oudere bewoners oprecht stralen met haar optreden.

Zo’n 200 bewoners kwamen aan het begin van de middag, met of zonder rollator, naar de recreatieruimte van de Garstkamp. Na een welkomstwoord door Dory Louwerens, Directeur Vastgoedbeheer bij Ymere en Do de Schepper, Planontwikkelaar bij ERA Contour, was het podium voor de Amsterdamse levensliedzangeres. Uit volle borst werd er meegezongen met liedjes als ‘De glimlach van een kind’ en ‘Ome Jan’. Na afloop maakte Alberti zelfs nog even tijd om met bewoners op de foto te gaan.

Een bijzondere transformatie
De Garstkamp in Amsterdam heeft in het afgelopen anderhalf jaar een bijzondere transformatie ondergaan. In opdracht van Ymere veranderde ERA Contour de 2 woongebouwen met daarin 348 woningen van een zogenaamde ‘zorgflat’ naar standaard woningen. Elke woning heeft daarom aangepaste installaties voor CV, afzuiging en elektra gekregen. Daarnaast is de buitenkant van de gebouwen aangepakt met nieuw schilderwerk, vergroting van de balkons, isolatie van de kopgevels, volledig nieuwe entrees en een vernieuwing van gemeenschappelijke ruimten. Inmiddels zijn de werkzaamheden afgerond en tijdens het opleverfeest kon het resultaat door bewoners en medewerkers van de samenwerkende onderhoudspartijen bewonderd worden.

Veel aandacht voor bewoners
Bij de transformatie is gekozen voor een speciale bewonersaanpak. “Alle bewoners zijn op leeftijd, sommigen afhankelijk van zorg en vanuit het verleden zijn ze gewend dat alles collectief geregeld wordt. Groot onderhoud in bewoonde staat is dus niet niks voor hen. Samen met Ymere hebben we daarom nagedacht over een unieke aanpak rond bewoners. Naast de inzet van een wooncoach, een scheurkalender met dagplanning, een rustwoning en hulp bij het verplaatsen van spullen, hebben we daarom een informatiepunt ingericht voor bewoners en een zogenaamde ‘bewonerslunch’ geïntroduceerd waarbij vaklieden op een laagdrempelige manier vragen van bewoners konden beantwoorden” aldus Do de Schepper. “Nu de werkzaamheden afgerond zijn, kon een feestje voor de bewoners dus ook niet ontbreken. En als je dan al die blije bewoners ziet, dan word je daar toch oprecht gelukkig van?” besluit hij.